De andre stemmene – Egypts eller Wikans?

Sosialantropologen Unni Wikan forteller i sin kronikk i Aftenposten (26/02/2011) at bildet som media gir av Egypt er feilaktig og at det egyptiske folket fortsatt støtter Mubarak og at revolusjonen har sviktet de fattige. Hun tar opp de ”andre stemmene” som ingen vil høre og forteller oss om de som gråt (sammen med sine koner og mødre) da Mubarak gikk av. Wikan skriver at hun prater “deres språk” og med dette gir hun inntrykk av at hun er den eneste som forstår dem. Det er sant at visse deler av egypts befolkning ikke ønsket Mubarak å gå av på denne måten, noe annet hadde vært høyst merkelig, men når det er sagt, er det en grov overdrivelse av å gå fra dette til å påstå, som Wikan gjør uten noen form av kildereferanse, at dette kan gjelde opptil 80-90% av befolkning.

Wikan presenterer ”fakta” og tall fra Egypt ved bruk av intervjuer med enkeltpersoner, og kun det. Vi hører stemmene til en sjefsservitør på et 5-stjernes hotell, Elham, Nosa og Yusuf, men får ikke presentert tall fra andre kilder. Personintervjuer kan være av interesse, men man bør stille seg undrende ovenfor hvordan, og hvorfor, Wikan baserer sin analyse av en høyst kompleks politisk situasjon på ”de fleste hun kjenner” som tilfeldigvis mener det samme.

”Elham” forteller oss at det bare var 500 000 demonstranter, eller ”såkalte demonstranter” som Wikan kaller dem, i Tahrir. Andre anerkjente kilder (The Economist, CNN, The Guardian, The Independent, LeMonde, Aljazeera, Al Ahram Weekly, AlMasry Alyoum, mf.), forteller at ikke bare var det i størrelsesorden millioner i Tahrir, men at opptil 8 millioner demonstrerte samtidig i byer rundt omkring i hele Egypt. I Norge tilsvarer dette rundt 450 000 mennesker som demonstrerer for samme sak, om en slik demonstrasjon hadde skjedd i Norge hadde Wikan kunnet si at det ikke gjenspeiler folkets vilje? Wikan forteller videre at opptil en halv million møtte opp for å vise respekt for Mubarak. Flere av de samme anerkjente kildene nevnt ovenfor forteller om bare noen hundre. Hvorfor velger Wikan å ignorere disse?

Da Wikans manglende bruk av kildereferanser og vitenskapelig metode er beklagelig, finner jeg hennes kulturelle og historiske referanser nærmest virkelighetsfjerne. Wikan sammenligner Mubarak med Om Kalthoum og den store Nasser. På samme tid unlater hun å fortelle at da Nasser gikk av som president i 1967 marsjerte millioner i gatene for å be ham å fortsette, hvor er disse millionene som ønsker Mubarak tilbake? De flere hundre nevnt ovenfor? Egypts største demonstrasjon i moderne historie, flere enn de seks millionene i Nassers begravelse, var faktisk mot Mubarak og hans korrupte system. Hvorfor inkluderer ikke Wikan dette i sin analyse?

Men, det jeg finner høyst bemerkelsesverdig er hvordan Wikan anklager demonstrantene for å ikke vise solidaritet med selve folket som Wikan feilaktig kaller ”Ilshabab”. Dette mener jeg ikke bare er fullstendig misvisende, men det er også en grov forulempning mot Egypts unge (ilshabab) som over 18 dager har slåss mot politi og bevæpnede bøller for å forsvare sin rett til å demonstrere, med over 350 døde og rundt 5500 skadde. Wikan banaliserer dem og deres kamp i ekte orientalistisk ånd til klisjér som bilder på veggen, gråt i begravelser og facebook-revolusjon. I denne forenklede fremstillingen ser Wikan bort fra at disse unge demonstrantene hadde reelle politiske krav som et nytt parlament, en ny konstitusjon, oppheving av militære domstoler og unntakstilstand og til syvende og sist – demokrati or rettsikkerhet.

I respons til Wikans forrige kronikk i Aftenposten skriver David Price, professor i sosialantropologi på Saint Martin’s University, USA ”Selv om Wikan har arbeidet i Egypt siden slutten på 1960-tallet og er anerkjent for sine studier om Egypts urbane fattige, er hennes analyse meg ugjenkjennelig som en representasjon av den gjengs oppfatning av egypts befolkning”. Det er i min mening at dette gjelder like mye for hennes seneste innspill.

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s