Et bilde fra Tahrir

Fra "Objektiv" #3, side 9. Objektiv er et tidsskrift for kamerabasert kunst, redaktør: Nina Strand

“Jeg gråt da jeg så dette bildet. Et øyeblikk av fred og bønn på en dag av vold og kamp, beskyttet av en bror og en søster. Fargene viser at det er solnedgang, ansiktsuttrykkene at det er blodig alvor (hva er det han ser på? Hva er det han har hørt?), men det som nesten slo pusten ut av meg var at jeg kunne se, føle, og ja, nesten lukte, hvordan Egypt hadde funnet tilbake til sitt egentlige jeg. Det var som om bildet ropte ut: her er jeg, husker du meg ikke? Det er slik jeg er: stolt, uredd og kjærlig. Jeg må innrømme at jeg hadde glemt, men nå kom alt tilbake. Og nå i disse dager når frykt spres om borgerkrig, og media skriker “Islamisme! Salafisme! Ekstremisme!”, vender jeg tilbake til dette bildet. Jeg forteller meg selv å aldri glemme igjen: Det folket som ba sammen på Tahrir er ikke det folket som bare noen uker senere brenner kirker og dreper sine brødre og søstre. Restene av det råtne systemet vil at jeg skal tro det, men jeg vet bedre. Egypt kommer til å stå samlet gjennom dette her. Det er akkurat det dette bildet handler om for meg.”

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Et bilde fra Tahrir

  1. Sølvi says:

    For en fin tekst, Hanna! Fint at du skriver igjen. Supert!

Leave a Reply

